Sök:

Sökresultat:

34 Uppsatser om Ämnesdidaktiska triangeln - Sida 1 av 3

Barns Behov I Centrum : Vilka omrÄden i triangeln utreds?

Barns behov i centrum (BBIC) har implementerats i den svenska barnavÄrden. Kritik har tidigare riktats mot barnavÄrdsutredningar som varierade i handlÀggning och dokumentation i hela landet. BBIC ska bidra till ökad rÀttsÀkerhet genom att skapa nationell enhetlighet i Àrenden. Denna studie syftar till att undersöka hur BBIC materialet anvÀnds i praktiken, vilka behovsomrÄden som socialsekreterare vÀljer att anvÀnda vid utredningar gÀllande barn. Materialet ska involvera barn och förÀldrar, i vilken utstrÀckning förekommer det? Bidrar materialet till ökad rÀttssÀkerhet inom barnavÄrden i Sverige? Vi har genomfört en kvalitativ samt kvantitativ studie, dÀr vi har granskat tio barnavÄrdsutredningar med liknande insatser enligt 4 kap.

HandlÀggares handlingsutrymme : i arbete med BBIC

Syftet med denna studie var att granska handlÀggarens handlingsutrymme vid genomförandet av en BBIC (barns behov i centrum) utredning. För att utröna hur stort handlingsutrymme handlÀggaren har i arbetet med de olika delarna av BBIC genomfördes en kvalitativ innehÄllsanalys av BBIC-triangeln. Tre teoretiska perspektiv anvÀndes för att analysera reultatet; symbolisk interaktionism, social konstruktivism och teorier om byrÄkrati. InnehÄllsanalysen resulterade i tre teman som symboliserar tre olika grader av handlingsutrymme som vi fann vid analysen av BBIC-triangeln. Det första temat var "Faktorer som kan komma att skapa missförhÄllanden".

Konsten att vara sitt eget verktyg : En kvalitativ studie om socialsekreterares erfarenheter av utredningssamtal med barn

Syftet med denna studie var att granska handlÀggarens handlingsutrymme vid genomförandet av en BBIC (barns behov i centrum) utredning. För att utröna hur stort handlingsutrymme handlÀggaren har i arbetet med de olika delarna av BBIC genomfördes en kvalitativ innehÄllsanalys av BBIC-triangeln. Tre teoretiska perspektiv anvÀndes för att analysera reultatet; symbolisk interaktionism, social konstruktivism och teorier om byrÄkrati. InnehÄllsanalysen resulterade i tre teman som symboliserar tre olika grader av handlingsutrymme som vi fann vid analysen av BBIC-triangeln. Det första temat var "Faktorer som kan komma att skapa missförhÄllanden".

"Folk kommer alltid att röka weed vare sig man fÄr eller inte" : En kvalitativ studie med tre cannabisbrukare

Syftet med denna studie var att granska handlÀggarens handlingsutrymme vid genomförandet av en BBIC (barns behov i centrum) utredning. För att utröna hur stort handlingsutrymme handlÀggaren har i arbetet med de olika delarna av BBIC genomfördes en kvalitativ innehÄllsanalys av BBIC-triangeln. Tre teoretiska perspektiv anvÀndes för att analysera reultatet; symbolisk interaktionism, social konstruktivism och teorier om byrÄkrati. InnehÄllsanalysen resulterade i tre teman som symboliserar tre olika grader av handlingsutrymme som vi fann vid analysen av BBIC-triangeln. Det första temat var "Faktorer som kan komma att skapa missförhÄllanden".

Det ÄldersbestÀmda förÀldraskapet : En studie om hur unga förÀldrar blir bemötta i samhÀllet

Syftet med denna studie var att granska handlÀggarens handlingsutrymme vid genomförandet av en BBIC (barns behov i centrum) utredning. För att utröna hur stort handlingsutrymme handlÀggaren har i arbetet med de olika delarna av BBIC genomfördes en kvalitativ innehÄllsanalys av BBIC-triangeln. Tre teoretiska perspektiv anvÀndes för att analysera reultatet; symbolisk interaktionism, social konstruktivism och teorier om byrÄkrati. InnehÄllsanalysen resulterade i tre teman som symboliserar tre olika grader av handlingsutrymme som vi fann vid analysen av BBIC-triangeln. Det första temat var "Faktorer som kan komma att skapa missförhÄllanden".

Hotet i öst : En argumentationsanalys av debatten om Sveriges försvar

Uppsatsen undersöker hur abortfrÄgan diskuterades pÄ lokal nivÄ i GÀvle i tvÄ kvinnoorganisationer av motsatt politisk stÄndpunkt och drar paralleller till hur frÄgan diskuterades pÄ nationell nivÄ under 1930-talet. Genom att studera kÀllmaterialet mot bakgrund av ett teoretiskt ramverk förs Àven en diskussion om den moraliska synen pÄ kvinnlig sexualitet och ogifta mödrar under den studerade perioden.  .

Utmaningar och hinder i grÀnsöverskridande transportinfrastrukturplanering : En studie av TEN-T med Nordiska triangeln som exempel

Flera saknade lĂ€nkar i Europas transportnĂ€t definierades pĂ„ mitten av 1980-talet som nödvĂ€ndiga att bygga för att bidra till att uppnĂ„ de EU-politiska mĂ„len om fri rörlighet inom gemenskapen, större och jĂ€mnare transportflöden inom och mellan medlemsstaterna, ekonomisk tillvĂ€xt, en friktionsfri och vĂ€lfungerande inre marknad, hĂ„llbar utveckling samt territoriell, social och ekonomisk sammanhĂ„llning.EU och medlemsstaterna initierade mot denna bakgrund transportinfrastrukturprogrammet "Trans-European Networks for Transport", eller det transeuropeiska transportnĂ€tverket (TEN-T) pĂ„ svenska, som en följd av Maastrichtfördraget 1992.I Norden ska den s.k. Nordiska triangeln, som bĂ„de har pekats ut som ett sĂ€rskilt prioriterat transportinfrastrukturprojekt i de nu gĂ€llande och sannolikt inom kort i de nya EU-riktlinjerna för TEN-T, bidra till att uppnĂ„ de ovanstĂ„ende politiska mĂ„len. Syftet med projektet Ă€r att sammanbinda Norge, Sverige, Danmark och Finland via uppgraderade och grĂ€nsöverskridande vĂ€gar, jĂ€rnvĂ€gar och maritim infrastruktur. Förutom att projektet anses förbĂ€ttra förbindelserna för gods och passagerare inom Norden, skapas bĂ€ttre möjligheter för större och snabbare transportflöden till och frĂ„n Centraleuropa, Ryssland och de baltiska lĂ€nderna.Det vĂ€stra benet i den Nordiska triangeln, dvs. korridoren Oslo-Göteborg-Köpenhamn, har varit föremĂ„l för diskussion sedan 1980-talet dĂ„ en högklassig motorvĂ€g, jĂ€rnvĂ€g samt en fast förbindelse över eller under Öresund och Fehmarn BĂ€lt föreslogs av "European Round Table of Industrialists".Syftet med infrastrukturpaketet var att förbĂ€ttra transportinfrastrukturen inom korridoren samt fĂ„ en fast förbindelse till kontinenten.

SkönlitterÀr lÀsning och litterÀrt utbud pÄ tvÄ gymnasieskolor

Syftet med vÄr uppsats var att undersöka lÀrares och elevers uppfattning om skönlitterÀr lÀsning pÄ tvÄ gymnasieskolor och ta del av det litterÀra utbudet i svenska A och B. De teoretiska utgÄngspunkterna Àr Molloys didaktiska frÄgor, den Àmnesdidaktiska triangeln ochtidigare forskning och studier. Undersökningsmaterialet bestod av elevenkÀter och fyralÀrarintervjuer. Resultatet visar att det fanns skillnader i lÀrares och elevers uppfattning omskönlitterÀr lÀsning och utbud. VÄr övergripande slutsats blev att den skönlitterÀra lÀsningenpÄ de tvÄ gymnasieskolorna inte fullt ut var ett fungerande moment i svenskundervisningen..

En genvÀg genom den jÀvla triangeln : En kvalitativ studie av marknads-PR genom sociala medier

Denna studie har vÀxt fram ur den utmaning som PR-utövarna stÄr inför i och med den ökade anvÀndningen av de sociala medierna. Studien syftar till att undersöka hur de uppfattar att utmaningarna pÄverkar deras arbete.Kvalitativa samtalsintervjuer har utförts med sex PR-utövare som alla har erfarenhet av marknads-PR genom sociala medier och Àr yrkesverksamma i Stockholm.Studien utgÄr ifrÄn kommunikationsteori, teorier om PR-utövarnas roll och arbete, Internets pÄverkan pÄ kommunikation och sociala medier. En viss del av studien har Àven hÀmtat stöd ur marknadsföringsteorier.Resultatet visar hur de sociala medierna till stor grad har pÄverkat hur de utvalda PR-utövarna arbetar. Kommunikationsprocessen har förenklats dÄ PR-utövarna nu lÀttare kan komma i direkt kontakt med de individer eller grupper de söker kontakt med och det har skapats bÀttre tekniska lösningar för att driva dialog och bygga relationer med dessa. Denna förÀndring stÀller dock Àven nya krav pÄ kommunikatörerna, dÀr transparens ökat i vikt.

Informationsklassificering : ett styrdokument för klassificering av informationssystem

Hantering av information blir allt viktigare i dagens informationssamhÀlle dÄ information Àr en av de vÀrdefullaste tillgÄngarna för verksamheter. Syftet med uppsatsen har varit att skapa ett styrdokument för IT-administratörer som hjÀlper dem vid klassificering av informationssystem. Styrdokumentet har som uppgift att kontrollera att informationssystem lever upp till verksamheternas krav som finns pÄ konfidentialitet, integritet, tillgÀnglighet och spÄrbarhet. Styrdokumentets vetenskapliga vÀrde har verifierats genom att utvalda IT-administratörer undersökt och utvÀrderat styrdokumentet. Resultatet visar att styrdokumentet kan anvÀndas som ett hjÀlpmedel.

Tryggt och otryggt : Geometriskt uppbyggda fantasyskogar

Denna studien har undersökt hur bilden av en fantasyskog förÀndras dÄ man varierar dess grundformer. Undersökningen anvÀnde sig av en kvantitativ metod och genomfördes genom en webbenkÀtundersökning pÄ sex olika forum. EnkÀten innehöll sex geometriskt uppbyggda fantasyskogar med varsin geometrisk form som byggsten. De former som anvÀndes var uppÄtpekande trianglar, liggande rektanglar, cirklar, kvadrater, stÄende rektanglar och nedÄtpekande trianglar. Varje skogsvariant hade tre tillhörande slutna frÄgor och en öppen frÄga för ytterligare kommentarer.Undersökningen visade att förÀndringen av grundformerna i en fantasyskog kan förÀndra uppfattningen om den.

Terapeuters bild av symboldramametoden : ? en kvalitativ intervjuundersökning

Syftet i denna undersökning Àr att kvalitativt beskriva hur symboldramaterapeuter anvÀnder sig av, tÀnker om och vÀrderar symboldrama. Den bestÄr av nio intervjuer med utbildade symboldramaterapeuter. Intervjumaterialet har analyserats med hjÀlp av induktiv tematisk analys. Symboldramaterapeuter beskriver att de genom metoden fÄr en unik kontakt med klientens inre vÀrld. De menar att symboldramametoden har fördelar av att den anvÀnder sig av bÄde ord- och bildkommunikation.

Frivillig musikundervisning : En jÀmförande lÀrarstudie av kulturskola och studieförbund

Studien syftar till att jÀmföra tvÄ institutioner inom frivillig musikundervisning: kulturskola och studieförbund. JÀmförelsen baseras pÄ sju kvalitativa intervjuer med lÀrare och cirkelledare frÄn de olika organisationerna. Det Àr pedagogernas syn pÄ sitt arbete som stÄr i fokus genom intervjuer. Den grundlÀggande frÄgestÀllningen hur undervisningen pÄ de olika organen Àr upplagda och utförs sammanstÀlls och jÀmförs genom frÄgor om material och repertoar, elevinflytande, betyg och utvecklingssamtal samt vilken lÀrarroll de undervisande anser sig ha.Avsikten att jÀmföra tvÄ institutioner med samma förutsÀttningar vad gÀller saknad av kursplaner och styrdokument menar till att hitta likheter, skillnader samt tankar om hur de kan lÀra av varandra. Den didaktiska triangelns teoretiska perspektiv Äterkommer genom frÄgan huruvida interaktionen mellan lÀraren, eleven och innehÄllet gagnas i lÀrosituationen.

JOBBIS - En ny lekplats pÄ Universeum

I did my degree project together with Universeum AB. The project had the work title: children?s world and the aim were to give children between 3-8 years old a place that was especially made for them. With their interests and needs in mind the area should trigger play but also learning through a well planned pedagogical environment.I did this project because I thought this was an excellent opportunity to really practise my new gained skills I had learned during my two years in CCD (Child Culture Design). It also gave me the opportunity to actually see how well my knowledge was working when it was put to the test, and I did learn a lot from this.Together with a crew of 6 people I developed and designed the area.

Talad kommunikation i matematikklassrummet : Den talade kommunikationens utrymme i och betydelse för lÀrande och bedömning i matematik.

Syftet med denna studie Àr att, utifrÄn lÀrare som ingÄr i Matematiklyftet, beskriva och analysera lÀrares erfarenheter av muntlig kommunikation som en del av matematik-undervisning, matematiklÀrande och matematikbedömning, samt hur detta kan förstÄs. Studien utgÄr frÄn en kvalitativ ansats och bygger pÄ halvstrukturerade intervjuer med 12 lÀrare som Àr behöriga i samt undervisar i matematik i Ärskurserna 1-9 i grundskolan. Intervjuerna har bearbetats och analyserats ur ett sociokulturellt perspektiv med den didaktiska triangeln som analysverktyg. Studien synliggör en enighet rörande den muntliga kommunikationens betydelse för att frÀmja elevers matematiklÀrande. UtifrÄn studiens lÀrarröster framtrÀder lÀrarens Àmneskunskap och didaktiska val rörande allt frÄn lÀrandemÄl, elevgrupperingar och aktiviteter till genomförande och bedömning som viktiga faktorer för elevens möjligheter att utveckla sin matematiska kompetens.

1 NĂ€sta sida ->